HİLÂL-İ AHMER MECMÛʻALARI / CİLT 8

3479 Altıncı Sene 16 Zilhicce sene 1345 / 15 Haziran 1927 Numara 70 Makâlât ve İʻlânât, Mecmûʻa Müdüriyeti'ne Gönderilmelidir. TÜRKİYE HİLÂL-İ AHMER MECMÛʻASI Derc Edilmeyen Evrâk ve Makâlât İʻâde Edilmez. Her Ayın On Beşinde Neşrolunur. Senelik abonesi bir liradır. Merciʻi: Yerebatan Câddesi'nde Hilâl-i Ahmer Merkezi. Telefon: İstanbul 2653 Mündericât: İctimâʻî Hıfzıssıhha – Çocuk Düşürme Hakkında Bir İstatistik – İnsânlara ve Meskenlere Musallat Olan Tufeylî Hayvânlar – Kasru'l-Basar'ın Mühim Bir Sebebi – Hilâl-i Ahmer Havâdisi – Salîb-i Ahmer Havâdisi – Muktebesât – Fransızca Kısmı – İngilizce Kısmı İCTİMÂʻÎ HIFZISSIHHA -43- Şişmanlığa Karşı Çâreler Asrî ve medenî dünyâda son zamânlarda letâfet ve tenâsüb-i bedene müteveccih bir câzibe ve bu câzibeden mütevellid birçok yenilikler görülmeğe başlandığı inkâr olunamayacak kadar bâriz bir hadde vâsıl olmuşdur. Fi'l-hakîka düşünülürse eskiden beri vücûdun zarâfet ve tenâsübü etli, yağlı, tombul vücûdlarda inʻikâs ve muhîtin enzârı dâimâ bu gibilerine inʻitâf etmiş bulunurdu. Bu hâl bilhâssa şarkda ve mem- leketimizde pek âşikâr sûretde nümâyân oluyor idi. Evlâdlarına gelin arayan anne ve babalar hemen dâimâ dolgun vücûdlu, tombul kızları seçer, beğenir ve bu sûretle de iftihâr ederlerdi. Hattâ kızları- mız tarafından sevilmek ve hoşa gitmek için tombulluğa, şişmanlığa özenen, mütemâdiyen balıkyağı için genç delikanlılar da nâdir değildi. Mesîre ve müsâmerelerde kadın ve erkek nazarları mütekâbilen etli, tombul bünyelere kaçar; zaʻîf bünyeli, mütenâsib endâmlı olanlar hemen de nazar-ı dikkati celb etmez bulunurdu. Bir asır kadar devâm eden bu moda yirminci asır gelince değişdi. Denilebilir ki, pek çoklarının neşʼesi tombul vücûdlardan dağılarak zarîf, nârin bünyelerde toplanmağa başladı. Hayâtdaki bu tahavvülün teʼsîrâtı bilhâssa genç kız ve kadınlarımızda pek sürʻatle müessir olarak onları şişmanlamamak husûsunda pek cezerî ve katʻî tedâbîr almağa sevk etmiş oldu. Bugün denilebilir ki, yeni yetişen genç neslin kız ve erkeklerinin yegâne düşüncesi zaʻîf, nârin vücûda mâlik olmak, vücûdda yağ ve et toplanmasına mâniʻ bulunmak ve bu sûretle müsâmere ve danslarda bedîʻî kostümleriyle mütemâdiyen enzârı kendilerine cezb ve rabt etmek olsa gerekdir.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MzU=